bakgrund

söndag 27 juni 2010

Söndag 27 juni

Hej alla vänner och släktingar!

Nu har vi fått prova på hur det är att leva och bo här. Under vår första vecka har vi haft strömavbrott i 1,5 dygn. I fjärran ser vi också en vulkan, Tungurahua, som har ett pågående utbrott och sprutar aska. Strömmen är inget större problem för vi har gas till spis och varmvatten och stearinljus lyser upp mörkret bra. Tydligen påverkar inte askan flygen för helikoptrar och motorflygplan startar och landar hela tiden. (Vi bor precis vid flygplatsen.)



Vi har också fått vår beskärda del av myggbett. De kliar vill jag lova. Men vi har ju en viss vana...



Det var skönt att ta det lite lugn första veckan. Vi vaknade varje natt på "gamla" tiden alldeles klarvakna. Vi har också kunnat tänka oss in i vad vi vill ha för uppgifter de första månaderna.
Under sommaren finns det förutom oss ca 10 ungdomar här som ska ha aktiviteter för barnen. Jag kommer att ha hand om förskolebarnen. På bilden ser du Rosa. Hon är i min grupp. Jag har också hunnit att lära känna barnen igen. Det finns ju också några nya barn som jag inte träffat förut.



Pehr känner att han gör bäst nytta uppe på nybygget. Där är ganska mycket kvar innan barnen kan flytta dit. Men det kommer att bli jättebra för barnen där. Stora ytor både inne och ute.




Undervåningen är nästan klar. Det ska bara sättas kakel, läggas klinker och inredas. Här ser du Pehr i ett av badrummen. Han håller på och lär sig kakla. Men han är bra på att kapa kakelplattor redan. Totala ytan är 700 kvm som ska kaklas och klinkras.





Vädret är skiftande men det är varmt hela tiden. Solen är stark och intensiv så det är nästan skönt när det regnar. Någon dag har det regnat oavbrutet. Med regn menar jag störtregn!

Ikväll ska vi äta på en restaurang som heter El Abuelo (det betyder morfar/farfar) tillsammans med våra grannar. Hon heter Dianne och har hand om Gästhuset och hennes man Steve är chef för HCJB:s sjukhus här i Shell.
Till sist en bild när jag går över den smala, svajiga hängbron som går över floden här i Shell. Jag kommer nog att vänja mig men det är långt ner till botten.



2 kommentarer:

  1. Kajsa: Hej kära Ingegerd och Pehr. Skönt att ni har roligt, men det var inte så roligt när ni saknade väskan, tror jag. Hoppa inte i vulkanen! Hoppas barnen har roligt med er! Puss och kram från Kajsa och resten av familjen.

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vill bara säga att jag tänker på er och blir så glad för er och det ni gör. Härligt att få dela lite av era upplevelser på detta sätt.

    Kram/ birgitta holmberg

    SvaraRadera