bakgrund

söndag 19 december 2010

Födelsedag

Först av allt kommer det en bild på dagens jubilar. Han står vid vår utegran och försöker spraya den vit. Det är en omöjlig uppgift, för "snön" smälter nästan lika fort som han sprayar. Men han är lika glad för det.



Ett JÄTTESTORT TACK till alla er som sätter in pengar till barnen. Vi har kunnat köpa så många bra och användbara saker. Det är fortfarande mycket som fattas i nya huset men nu kan vi fortsätta och göra det ännu bättre. Dessutom är det flera pojkar som behöver nya skor. Ni vet hur fort man sliter skor i de här aktiva åldrarna. Tack än en gång.

På tisdagen hade vi vårt stora Julprojekt. Barnen hade tränat in flera sånger och så spelade de upp Julevangeliet. De var så fina i sina kläder. De stora flickorna har på sig röda kjolar som jag och Amanda, en volontär, har sytt.



Här sitter en av änglarna. Hon heter Julie. Vilka ögon hon har! Underbara!



Det här är en herde med sina får. Han hade en svår uppgift att hålla reda på sina får. De kröp gärna åt alla möjliga håll, men inte dit de skulle. Herden heter Gilmar och fåren är Alejandro och Josue. Jag har sytt deras "mössor". Josue tappade sin och ropade till mig: Mi cabeza, mi cabeza! Det betyder: Mitt huvud, mitt huvud.



Vi hade en av våra bebisar som Jesusbarnet. Här vilar han tryggt i famnen på Maria och Josef sitter stolt vid sidan. Det är Anita och Ivan som är Föräldrarna.



Alla Tiorna och våra byggare med familjer var inbjudna. Det skulle börja kl 18.00 men då hade bara 4 kommit. Men efter en halvtimma var det fullt i salen och då kunde vi starta föreställningen. Här måste man ha tålamod och inte räkna med att starta prick.



Varför vänder alla sig om - jo, det är de tre vise männen som kommer!



Föreställningen gick så bra och barnen var så duktiga. Det blev en fin upplevelse för dem att få göra detta och att så många kom för att titta och lyssna på dem.
Det är fantastiskt att ha ett så stort hus och så stora rum att det går att göra sådana här föreställningar.

Vi har nu också haft en begravning. Lilla Susanna dog på natten till onsdag. Hon har haft det tufft. Nu fick hon somna in och slipper att lida. Men visst är det sorgligt när man ser den tomma sängen. Susanna var det första barnet som flyttade in här i nya huset och nu har hon flyttat hem.
Här är begravningsplatsen. Man murar in kistan så två av våra byggare var med och gjorde det.




Här sitter Pehr tillsammans med Dan och pratar om den nya bodegan. Det är förrådet som ska byggas först innan vi startar med skolbyggnaden. Den här bodegan ska bli stor och även ha plats för några barn som kan komma dit och ha lite "träslöjd".



Dan kom hit i fredags och stannar i 3 månader. Han är snickare och kan fixa med alla de saker som finns kvar att göra inomhus. Det är fantastiskt att det fortsätter att komma människor hit som vill hjälpa till och ge sin tid för de här barnen.

Jonathan har hjälpt mig att vattna min blomsterodling. Visserligen har det regnat men lite mera vatten klarar de nog. Jag tar sticklingar överallt och hela tiden, sedan sätter jag dem i jord för snart ska vi göra en stor rabatt framför huset och då behövs det mycket växter.



Nu önskar vi er alla en riktigt God Jul.

Nästa blogg kommer på Juldagen. Sedan ska vi ha några dagars ledighet och åka till kusten och bada. Det ska bli härligt.

Vi kommer att fira julafton med några vänner. För barnen är det Juldagen som gäller. Då ska vi äta frukost tillsammans och ha lite lekar. Sen blir det lunch och efter det julklappsutdelning.

Vi hörs
Missinka och Pedro

(Mina tvillingar kan inte uttala mitt namn så de kallar mig för Missinka. Visst är det gulligt?)

1 kommentar:

  1. Hej Ingegerd!

    Jag är reporter på smålänningen i Ljungby. Ert projekt verkar mycket intressant! Vill du skicka mig ett mobilnummer så att jag kan kontakta dig och göra en intervju?
    Mvh
    anna.persson@smalanningen.se

    SvaraRadera