bakgrund

söndag 12 december 2010

Frans Johan Gustav

I natt (sönd 12 dec) hade vi klockan på 3.30. Det var inte svårt att vakna så tidigt, för vi skulle få vara med om vårt barnbarn Frans dop i Rosengårdskyrkan hemma i Helsingborg. Karl och Li hade ordnat så att vi kunde skypa. Visserligen hade vi inte någon bild men vi kunde höra allt. Fantastiskt!
Faster Johanna läste så fint, Marie sjöng så vackert och Anders döpte Frans Johan Gustav.



Frans med mamma Li



Dessutom fick vi höra Lucia med tärnor sjunga så stämningsfullt och härligt. Vilken gudstjänst!
Det kändes så bra att få vara med. Tack!

När jag skrev förra inlägget låg jag i sängen och där fick jag stanna t.o.m. onsdagen. Men nu är jag pigg igen. Pehr hade åkt till Quito för att handla till barnen.
Han kom hem med bilen full av saker. Han hade besökt alla stora leksaksaffärer och varuhus för att leta efter bra saker.



Nu kan vi erbjuda barnen flera olika lekhörnor med spel, pussel, lego, duplo, klossar och mycket mera. Tack alla ni som har gjort det möjligt.



Eftersom vi nu har varit här i de nya lokalerna en tid är det lättare att se vad som behövs och vad vi kan göra. Det är en så stor skillnad mot tidigare, för här har vi plats för barnen att leka, springa, spela och allt annat som barn behöver göra. Det märks också en stor skillnad på barnen. De är lugnare på ett annat sätt. De sätter sig ner och pusslar eller bygger med lego. De verkar också som om de har förstått att det finns saker för alla och att de inte behöver bevaka leksakerna.
Men det som påverkar mest av allt, är nog det att de har mera utrymme och att de kan röra sig mera fritt.

Ännu bättre kommer det att bli när skolbyggnaden blir klar. När våra byggare är helt klara med detta huset kommer nästa projekt att starta och det är skolan. Den ska ligga strax ovanför barnhemsbyggnaden och till den är redan grunden schaktad och klar. Det finns redan pengar tillräckligt för skolan i en fond som kyrkor och enskilda i USA har skänkt.

Pehr har nu också hjälpt mig att sätta upp gardinen i köket. Visst blev det fint? (Den köpte jag på Åhlens när vi var hemma i augusti.( Fick ingen rabatt fast jag berättade om barnhemmet.)



De här Tiorna arbetar bara på helgerna och de ville gärna vara med på en bild.


Vi har haft ännu fler besök av ungdomar från olika skolor. Den här gruppen hade bakat en underbar tårta som de bjöd barnen på. Gissa om det var uppskattat?



På geografilektionerna har de stora barnen lärt sig om olika slags kartor. Här har vi gått upp för en hög höjd för att illustrera höjdkurvor. Solen sken och vi är tvungna att vila i skuggan.




Det här är en video som jag spelade in när vi fortfarande var i vår gamla lokal. Det är Norma, som jag jobbar tillsammans med som sjunger vår morgonsång med barnen. Pehr har nu kommit på hur man gör för att få in en video på vår blogg. Detta lyckades han med i fm innan nätet började krångla.




Många varma hälsningar från Ingegerd och Pehr








1 kommentar:

  1. Hej Ingegerd och Per!
    Tack för era blogginlägg. Det är ännu roligare nu att följa bloggen, när jag lever på avstånd från händelsernas centrum. Då kommer längtan tillbaka till Shell och de kända miljörerna. Ni gör ett fantastiskt gott arbete. Hoppas att Niklas bidrag har kommit fram på ert konto.
    Här hemma är det julstämning med massor av snö och kyla. Ganska mycket problem på vägarna med trafiken och inställda tåg och flygturer. Detta slipper ni. På onsdag tar jag bussen upp till Stockholm för att fira jul med barn och barnbarn.
    Vill sluta med att önska er en riktigt GOD JUL och ett VÄLSIGNAT NYTT ÅR
    kram
    Kerstin

    SvaraRadera