bakgrund

söndag 25 juli 2010

Solsken

Först ett STORT GRATTIS till vår son, Karl som fyller 26 år den26/7. Vi önskar dig allt gott och hoppas du har en underbar dag.

Sedan vill jag särskilt hälsa till Sara O. från min klass på Wieselgren. Hoppas du har ett skönt sommarlov med din familj. Och så till Kajsa - nu ska du snart börja skolan. Hoppas du och din familj har det bra.

Vi har precis kommit hem från kyrkan i Puyo. Patti Sue brukar ta med några av barnen varje söndag och hon hade plats för Pehr och mig också idag. Det är en ganska karismatisk församling med stort engagemang och varma, välkomnande medlemmar. De har söndagsskola som våra barn går till under gtj. Först sjunger man lovsånger och sedan en predikan på ca en timme. Jag är glad för jag förstår det mesta av predikan.
Efter gtj åker Patti Sue alltid till en restaurang med barnen. De har en jättegod fisk som jag tycker mycket om.
Efter maten blev lilla Ana trött och somnade på stolen.

Hela den här veckan har vi haft sol och varmt. Regnet har kommit på nätterna. Ett nytt "hosteria" här i Shell, har en pool som vi gick till en dag. Vi kan gå dit om vi har något "team" som bor där och "teamet" som bodde där den här veckan bjöd dit barnen. Det var mkt uppskattat. Vi njöt verkligen stora som små.


Veckan började lite märkligt med att Estebans morföräldrar dök upp med papper från en domstol att de fick ta honom hem tills sig, för att bo med dem. Det var med blandade känslor som vi såg dem försvinna.

Esteban har bott på barnhemmet sen han var nästan nyfödd. Han har fått mkt träning för att lära sig gå. Patti Sue känner till morföräldrarna och är inte säker på att han kommer att få fortsatt träning. Hon tror att de går till någon bank för att låna pengar och visar upp sitt barnbarn för att få lånet beviljat. De har nämligen gjort det förut när han var hemma hos dem på besök. De betalade aldrig tillbaka och banken kom till barnhemmet och undrade varför de tog så mycket betalt för att ha Esteban där. Inga föräldrar eller släktingar betalar för barnen. Lilla Rosa och Esteban har varit som syskon och hon kommer att sakna honom och det gör jag också.
Här säger de adjö till varandra.

I det här köket lagar man mat till alla 52 barnen.(8 bebisar bor i Patti Sue´s hus.) Det ser större ut än vad det är för jag står en bit in i nästa rum när jag tar kortet. Tiorna som lagar maten är duktiga och uppfinningsrika som klarar det. Men de ser verkligen fram mot det nya stora köket.

Barn i alla länder leker nog med dockor av något slag. De här flickor går verkligen in för sin lek. Jag hittade en stor påse med garn och virkade några mössor. Nu har jag en stor beställning på dockkläder. Förra sommaren försökte jag sy på en maskin från tidigt 50-tal som med jämna mellanrum gav mig små stötar. Nu finns här en ny fin maskin som jag syr på. Jag tog med mig lite stuvbitar som jag hade hemma och de blir nu till dockkläder.
Grace och Martin har sin egen lekhörna. Ställningen hjälper honom att gå. Han kämpar verkligen för det är inte jämnt någonstans, konstiga trappsteg hit och dit som han måste forcera för att tex komma till toaletten. De är i ganska dåligt skick de också. Spolningen funkar inte så man tar en spann vatten och så är det fixat.

Igår när jag städade såg jag att vi hade en liten gäst Ödlor är ju nyttiga djur som äter myggor och andra insekter så han blev inte utkörd.

Till sist två bilder på Pehr och den lilla lastbilet en som han kör för att fixa grejer och hämta allt möjligt med. D är inte så mycket plats på bron men han fixar det med glans tycker jag.



Många hälsningar från Ingegerd och Pehr

6 kommentarer:

  1. Hej Ingegerd och Pehr!
    Så fantastiskt att få läsa om ert liv i Eucador! Jag önskar er all lycka till!
    Kramar från Erika
    ps Ingegerd! Jag har precis läst ut Arseniktornet och tyckte väldigt mycket om den! ds

    SvaraRadera
  2. Lika roligt och spännande att läsa om Ert arbete. Tack också för alla fina bilder!
    Stig

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vi känner egentligen inte varandra, men vi har faktiskt träffats! Jag var nämligen med i den svenska grupp, som ni träffade på HCJB:s sjukhus 22/6! Jag "råkade" hitta er blogg och upptäckte sambandet! Världen är verkligen liten ibland! Mycket intressant att få läsa om era upplevelser. Vi gjorde ju en intensiv tvåveckors rundresa i Ecuador, men man hinner ändå få lite insikt i förhållandena i landet.
    Lycka till med ert arbete!
    Hälsningar från Barbro Medin i Katrineholm

    SvaraRadera
  4. Hola!

    Qué linda página! Me alegro que estén bien, muy lindo poder seguirlos. Aquí ya hemos comenzado con las reuniones de espanol, te extranamos Ingegerd! Muchos carinos, Denise (me faltan todas las enies)

    SvaraRadera
  5. ett försök att komma
    in o kommentera

    SvaraRadera
  6. Såg att det nu funkar, trevligt!.
    Vi läser som sagt er blogg med största intresse och jag ser fram mot att få möta er o alla barnen i slutet av oktober!.
    Guds välsignelse o glädje!
    Mats

    SvaraRadera