bakgrund

lördag 10 juli 2010

Väskan upphittad i Norge

Gissa om vi blev glada!

Väskan hade tappat sin tagg i Amsterdam och sedan tagit en tur till Bergen i Norge. Vi har lånat väskan av Alf och hans namn och tel. satt kvar så han kunde berätta vem som väntade på den och var den skulle. Tack Alf! Väskan kommer förmodligen till Quito den 11 juli.

Det är så roligt att läsa era kommentarer. Fortsätt med att skriva sådana! Fråga gärna om jag skriver oklart. Till Marita -Jodå HCJB:s radiostation ligger här. Vi bor strax intill den.

Vi vill också tacka alla som satt in pengar på kontot till barnen. Vi ser att det hela tiden kommer in mera. Vi kommer att berätta allt om vad de går till. Ännu har vi inte använt något för vi vill se vad som kommer att behövas när vi flyttar till nya huset.

Den här veckan har de hunnit med mycket där eftersom det varit en grupp på 18 personer här och hjälpt till. På nedervåningen är en tredjedel av golvet lagt. På andra våningen ser det ut så här:

Det ska på ett lager till innan väggarna målas. Idag körde Pehr och Dwight upp de 5 dörrarna som är klara. Även om den första dörren har slagit sig lite tycker jag nog att Pehr ser ganska stolt ut när han bär in dem.


Vi gick upp med de största barnen till nya huset idag (lördag) och lät dem bada i den lilla floden som går igenom tomten. Kallt men härligt tyckte de flesta. När de var klara upptäckte vi att 3 av dem tappat bort skorna i vattnet. Då hade det också börjat regna. Ingen av dem visste var de tappat bort dem så det var bara att leta överallt. Alla utom en vänstersko hittades.

Här ser du Javier som fryser efter badet. Han och hans 3 syskon kom till barnhemmet när grannar märkte att han fick ta hand om sina småsyskon när pappan arbetade. De minsta barnet var bara några månader. Mamman hade försvunnit från familjen. Alla 4 syskonen är så fina och vill lära sig i skolan. För Javier är det skönt att få vara barn och slippa ha det tunga ansvaret för sina småsyskon.




Det här är lillasyster Anita. Hon står vid den provisoriska toan.

Någon har kommit på en mycket smart lösning här vid bron som gör att floden går att dämma upp. Nu har alla samlats på andra sidan för under bron har Iván hittat en jättestor spindel. Det var den största spindel som jag har sett men vi kunde inte se vilken sort det var, kanske tur det.



Den 4:e juli var vi med våra grannar och firade "Independent Day". Det var en ny upplevelse, fast vi åt mest. Jag hade bakat "Gustavs kakor" som jag bjöd på. Juan Pablo fick också följa med.
Han har blivit så stor. Han sitter i Tandy´s knä och vill inte alls le åt mig. Förra sommaren passade jag honom mycket. Han kom som nyfödd till barnhemmet för varken mammans eller pappans familjer ville ta emot honom då hans föräldrar är från olika stammar.




Massor av godsaker som smakade gott.

Vi har haft mycket växlande väder den här veckan - sol och störtregn. Om solen skiner blir det rejält hett och då tar vi helt enkelt fram slangen och fyller några baljor. Men slangen kan man ju också spruta på varandra..... Alla vill vara med. Jag var också ganska blöt också när jag gick hem.





Pojken som häller vatten över sig själv heter Michel. Han och hans syster Vanessa kom till oss i veckan. En granne stod inte ut längre med att se hur de hade det hemma och kom med dem till barnhemmet. De sociala myndigheterna håller på och utreder och under tiden bor de här.

När det är klart ser vi El Altar, en vulkan, på vägen till barnhemmet.


Visst är det vackert!
Vackra är också blommorna som jag har utanför dörren. Önskar att jag visste namnen.




Om du har råd bygger du ett hus av cement här, men det finns många andra olika sorters hus här. På vägen till barnhemmet har jag följt ett lite annorlunda bygge. Här sitter en man och flätar bladen som de sedan lägger på taket och täcker sedan med ännu mera blad.




Idag har jag också hunnit med en handlingsrunda. Lynette, vår granne som arbetar på sjukhuset tog med mig för att visa var det är bra att handla kött. Jag köpte ett kilo biff för 4 dollar. Det blev en god middag. Vi njuter verkligen av alla goda frukter och grönsaker som säljs här. När det är varmt smakar en fruktsallad förträffligt.

Ja- det blev ett långt inlägg idag -hoppas ni orkar läsa allt.

Många glada hälsningar från Ingegerd och Pehr.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Orkar absolut läsa det du skriver. Vill säga "tack" för det du delar. Önskar er en välsignad tid. Kram Birgitta

    SvaraRadera