bakgrund

söndag 10 oktober 2010

Johanna och Robert på besök

Så kom de fram till slut, till Shell, Johanna och Robert efter en gungig bussresa. Vissa chaufförer kör som om de var jagade av polisen. Här står de och väntar på oss, eftersom de kom 15 min tidigare än planerat, tack vare chauffören.

Det var så roligt att träffa dem och få vara tillsammans. Första dagen var de med till barnhemmet och fick träffa alla barnen och se hur det fungerar. På eftermiddagen gick vi upp till nybygget och tittade hur arbetet går framåt.

De tyckte att det såg fantastiskt ut när de jämförde med de gamla slitna lokalerna. Jag har blivit så van vid dem att jag inte tänker så mycket på det längre, men det är verkligen slitet och har en unken lukt.

På tisdagen flög vi med ett MAF plan ut till en djungelby som heter Makuma. Det tar ca 25 min med flyg. I detta område bor det Shuarer. Hit kom det missionärer för ca 60 år sedan och de byggde en flygplats, klinik, skola och en kyrka.
Numera har samhället och invånarna hela ansvaret för skolan, kyrkan och kliniken och dessa byggnader ligger nu mitt i byn. På det gamla området där missionsstationen ligger finns det ett gästhem som vi bodde på.

Jim och Norma Hedlund heter de missionärer som bor och arbetar där. Jim och Norma har svenska anor. Norma har en svensk kusin som hon har mycket kontakt med och de har också varit i Sverige en gång. De var fantastiskt trevliga och berättade om sitt långa engagemang och arbete bland shuarerna. De har arbetat med att översätta bibeln till shuar och för några veckor sedan var den klar och då hade de en stor högtid.

Folket som bor här, har oftast ett hus i staden (som de kallar Makuma), och ett hus vid sina odlingar som ligger några km ut i djungeln. Jag fick följa med Norma på ett besök hos en familj som just fått en liten baby. Här ligger han bredvid sin mamma och på nästa bild ser du hans äldre syskon.

Norma bjöd oss på på en typisk shuarmåltid som smakade jättegott och den serverades på bananblad. Det var olika grönsaker, potatis och bananer och till det en god juice gjord på en frukt som jag tror heter guana.

Efter det fick vi en slags kötträtt som hade grillats över eld. Den var inslagen i ett stort blad som vi fick vika upp.

Men jag har glömt förrätten - det var rostade myror. De smakade lite som popcorn och var riktigt goda. Här kommer två bilder: Johanna som ser lite undrande ut och sedan myrorna i levande tillstånd.

Grannen till Jim och Norma tog oss med på en tur i djungeln. Han är mycket intresserad av växter och har en stor samling orkidéer som han visade oss. Han berättade också om alla de olika sorters växter de använder som medicin och i matlagning. Han hade med sig sin fru, en dotter och 3 barnbarn. Vi hade en underbar eftermiddag som avslutades med bad i Makumafloden.

Jag tycker alltid om att leta upp skolan på olika platser, för att se hur den ser ut. Vi hittade den uppe på en höjd. Barnen hade redan slutat för dagen, men vi pratade lite med en lärare och några av de äldre eleverna.

Vi gick också för att titta på kraftverket som ger byn sin elektricitet. Just de dagarna vi var där hade de problem med det och höll på med reparationer. På kvällen fick vi ha ljus tända men spisen gick på gas så vi kunde laga lite mat. Senare gick vi ut och njöt av en underbar stjärnhimmel. Det var fantastiskt att se alla stjärnorna och inte störas av en enda lampa.

På torsdagen startade vi vår "promenad" hem. Jhosue var vår guide. För de som bor här tar det ungefär 3 timmar att gå ut till en väg där det finns en buss som går till en stad som heter Macas.
Men för oss som är ovana vid både klimat och att gå i den här terrängen tar det minst 4 timmar. Vi började gå 6.30 och det var underbart väder, solen sken från en klarblå himmel. Stigen gick till stor del längs med floden Makuma.

Ibland var det alldeles muddigt och ibland fick vi vada över stora och små bäckar. Vi var glada för våra gummistövlar!
Hela tiden mötte vi människor som kom gående. Några var på väg till skolan och några kom med stora bördor - de hade varit i staden och handlat och fick nu bära allt hem. Vi gick förbi flera byar på vägen. Det här huset är ett typiskt shuarhus berättade vår guide.

Det här huset var fantastiskt vackert. Mannen som byggt det var inte hemma annars hade vi nog fått se det inomhus också. Det är byggt av ädelträ som termiterna inte äter på. Visst är det vackert?

När vi närmade oss platsen där bussen skulle finnas kom tre kvinnor ifatt oss. De hade startat från Makuma kl 8 och nu var kl 10. De berättade att vi var tvungna att gå en bit till för bussen kunde inte komma fram dit den brukade köra. Ett ras hade förstört en bro. Det var bara att fortsätta att gå men nu var det riktigt varmt och vi var ganska trötta. Det fanns ingen skugga längre för solen stod i zenit.
Vår guide skulle också till Macas och han ville inte missa bussen så vi sa till honom att gå i förväg. Det skulle komma en buss till, lite senare. Vi stannade vid ett vattenfall och kylde ner oss med en dusch. Där kunde vi också fylla på våra vattenflaskor som var tomma. Sedan fortsatte vi vandringen lite piggare. Till slut såg vi bussen! Underbart!

Johanna och Robert hade förberett en lektion med bilder om Sverige som de höll för de stora barnen på fredagen. De hade också med sig varsin klocka till alla flickorna. De blev så förvånade och glada för sin klocka. Nu kanske de blir lite mera motiverade att lära sig klockan.

Igår (lördag) fick Johanna och Robert följa med en grupp som skulle till Chimborazo, den högsta vulkanen här i Ecuador. Det går att köra bil upp till ca 5000 m höjd och sedan kan man gå och klättra ca 1000 meter till.
De hade tur med vädret och fick en härlig upplevelse till.

Det här blev ett långt inlägg men så har det också varit en händelserik vecka. Pehr har fortfarande ont i sin rygg så han kunde inte följa med ut i djungeln tyvärr. Men vi ber och hoppas att det snart ska gå över.

Till sist vill vi tacka alla som fortsätter att skicka pengar. Vi ser oftast inte vem som är givaren därför kan vi inte tacka er personligen. Men ni ska veta att alla pengar kommer till stor nytta här.

Om någon av er vill skriva mera personligt till oss kommer våra mailadresser här: inganplingan@live.se och pell06e@gmail.com

Många hälsningar till er all från