bakgrund

söndag 17 oktober 2010

Snart flytt?

Vi har fått skjuta upp alla flyttplaner så många gånger att jag knappt vågar tro att vi ska kunna flytta nästa helg. Men så ser planerna i alla fall ut nu.

Vi har haft en lugn och skön helg då vi bara har vilat och njutit av livet här i Shell.
För mig betyder det att jag har påtat i trädgården. Jag har beskurit en Hibiskus och alla grenarna har jag planerat i en kruka. Krukorna till mina odlingar köper jag hos vår lokale plasthandlare. Han ser så glad ut varje gång jag går förbi eller tittar in. Undrar varför...?

Allt jag planterar ska jag flytta med upp till vårt nya barnhem. Jag hoppas att barnen ska tycka om att påta i jorden tillsammans med mig.
Funderar också mycket över att starta en kompost eftersom det blir mycket organiskt avfall här.
Jag vet inte om det finns några regler för sådant här men det ska väl gå att få reda på.
För Pehr har en lugn helg inneburit vila och ryggläge. Han känner sig lite bättre.

Den här veckan har vi haft två team på besök.
Ett team har arbetat uppe på bygget och de har varit fantastiska. De har satt lister, målat klart och gjort två trappor till tredje våningen.
Efterhand uppkommer nya behov/ förändringar när det gäller elen och gasen. Men nu är de nog avklarade. Kanske??

Det andra teamet har hjälpt oss med att diagnostisera och utarbeta behandlingsplaner för barnen med speciella behov.
De har också gjort ett fantastiskt jobb. De var talpedagoger och sjukgymnaster och de var med på våra lektioner och tipsade oss om olika metoder och övningar. De hade också med sig material och hjälpmedel som är svårt att få tag på här i Shell.
Här ser du vår terapeut, Giovanny när han tränar Amanda på att ta några steg med hjälp av "förband" som stärker benen. (Tyvärr fick jag inte med Giovannys huvud)



Vi har haft ännu en vecka med sol och varma, varma dagar. Tia Heidi och jag tog fram badbaljorna i tisdags, för att låta de små svalka sig. De älskar att bada i det kalla vattnet. De lite större barnen kom också och ville vara med. Det slutade med att tvålen kom fram och så var dagens bad avklarat. Här står Boris och får en kall dusch, medan Ruby och Nicole tvålar in Martin.



Grace njuter i solen



I fredags gick Norma, jag och Tia Mary med vår barngrupp och besökte en statlig skola som ligger ganska nära barnhemmet. Vi tänkte att det skulle vara bra för våra barn att se lite andra barn och få leka med dem. När vi kom in i skolsalen satt alla 40 barnen i en stor ring och våra barn fick sitta i mitten. De blev alldeles förskräckta inför anblicken av alla dessa 4-5 åringar.



Först satt de bara helt stilla och tittade men efter ett tag började de sjunga med i sångerna. Det var 4 lärare som hade ansvaret för de här barnen och de gick omkring och försökte få alla barnen med i sångerna. Men 40 barn! Jag undrar hur mycket de lär sig i en så stor grupp. Men de brukade också dela upp barnen i mindre grupper berättade en av lärarna.



När det var dags att gå ut och leka var våra barn som vanligt igen! De tyckte om att leka med de andra barnen.
Flera av barnen var mycket nyfikna på Rosita och hennes rullstol. De ville gärna köra runt med henne.


När klockan var 10.30 var det dags för lunch. Barnen fick en soppa med sardiner i som de gillade men man ser att de fortfarande ser lite fundersamma ut. Här sitter Nila och Alejandro.
Föräldrarna betalar 25 $ i månaden för att barnen ska få både frukost och lunch.



Det här är en av alla de söta barnen i klassen. Hon var så intresserad av min kamera så jag fick ta en bild på henne och visa henne den.



Den här skumgummigropen var nog höjdpunkten för våra barn. De hade så roligt i den när de hoppade och kröp runt i den tillsammans med en massa bollar. Jag ska försöka köpa en sådan till våra barn.



Här säger vi adjö och så får våra barn en chokladbit och en liten leksak. Det är mycket vanligt här att dela ut karameller och godis här. De ger barnen det som belöning och som mutor - lite ovanligt för mig som svensk lärare!



Johanna och Robert hade härliga dagar på Galapagosöarna men nu är de hemma i London igen. Skönt att deras resa hem gick bra. Vi saknar er!

Vi ska snart få mera besök. Min fina och goa kollega Anna med familj ska komma och hälsa på.
De har hela sin vind full av kartonger från vårt nedpackade hem. Liksom Marie, Lena, Karl och Malin. Tack för att ni upplåter era hem och kontor!

Dessutom kommer Mats Gunnarsson med en grupp resenärer. Det var Mats och Britt Marie som tog oss med på vårt första besök på Casa de Fe.

Vi ser fram mot dessa besök med stor glädje. Om någon mer vill komma och hälsa på så går det alldeles utmärkt!

Allt för den här gången - många hälsnmingar från
Ingegerd och Pehr

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag följer med intresse allt ni gör med barnen. Det är fantastiskt! Så intressant att få uppleva hur livet kan levas på andra ställen än här hemma hos oss. Ni verkar så fulla av entusiasm och livsglädje. Vi tänker ofta på er och jag har berättat på jobbet om er. Det är många som frågar och undrar hur det går. Just idag är det en av våra barnmorskor som åker till Etiopien för att arbeta ett år med en dansk organisation. Så fint att ni finns alla ni modiga som sticker iväg och gör en insats utan egen vinning mer än upplevelsen.
    Kramar från Elisabeth och Peter

    SvaraRadera